Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

Ραντεβού... με τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ



Οι καταναλωτές έχουν αυξήσει τις επισκέψεις στα καταστήματα για να πετύχουν τις καλύτερες τιμές

Τέρμα στα ψώνια της εβδομάδας. Η νέα συνήθεια των ελληνικών νοικοκυριών είναι οι καθημερινές αγορές κάνοντας τρεις έως και πέντε επισκέψεις την εβδομάδα στα σούπερ μάρκετ και κυνηγώντας τις προσφορές.
Το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις νέες συνήθειες των οικογενειών μέσα από δημοσκόπηση που έκανε σε 2.400 άτομα.
Ο υπεύθυνος των ερευνών του ΙΕΛΚΑ δρ Λευτέρης Κιοσές σχολιάζει αναφορικά με τα ευρήματα της δημοσκόπησης: «Τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση έχει αλλάξει σημαντικά την αγοραστική συμπεριφορά του Ελληνα καταναλωτή. Συχνά γίνεται αναφορά στην ένταση των προσφορών, τη χρήση λίστας, τη σύγκριση τιμών και λοιπές συνήθειες που έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό ο καταναλωτής, χωρίς όμως να συνδυάζονται αυτά τα ευρήματα με το πώς επηρεάζουν βασικές παραμέτρους της αγοραστικής συμπεριφοράς, όπως η συμπεριφορά επισκέψεων.
Για παράδειγμα, η αύξηση και ένταση των προσφορών, εκτός από την σημαντική εξοικονόμηση που προσφέρει στον καταναλωτή, συγχρόνως τον ωθεί να γίνει πιο κινητικός, να επισκεφθεί πιο συχνά και περισσότερα καταστήματα για να βρει προσφορές και ανταγωνιστικές τιμές. Επιπλέον οι αγορές γίνονται πιο έξυπνες και στοχευμένες, περισσότερες σε αριθμό και με μικρότερο αριθμό προϊόντων ανά επίσκεψη».
Ετσι, όσον αφορά τις συνολικές επισκέψεις στα διάφορα σημεία πώλησης τροφίμων, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, η τυπική εβδομαδιαία συνήθεια στην αγορά τροφίμων περιλαμβάνει πλέον από τρεις έως πέντε επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ (τέσσερις κατά μέσο όρο), τέσσερις έως επτά φορές επίσκεψη σε κάποιο φούρνο (4,4 κατά μέσο όρο), μία φορά επίσκεψη στη λαϊκή αγορά (1,5 κατά μέσο όρο) και ίσως δύο φορές ακόμα σε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα πώλησης (π.χ. οπωροπωλείο, κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο ή μίνι μάρκετ/περίπτερο).


Δύο φορές την ίδια μέρα

Χαρακτηριστικό είναι ότι το σούπερ μάρκετ είναι το σημείο πώλησης το οποίο επισκέπτεται τουλάχιστον μία φορά εβδομαδιαίως το 99% των καταναλωτών, ενώ υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών, σχεδόν 25% (ένας στους τέσσερις), που μπορεί να επισκεφθεί κατάστημα σουπερμάρκετ και δύο φορές μέσα στην ίδια ημέρα. Το 45% των καταναλωτών δηλώνει, άλλωστε, ότι εν γνώσει του επισκέπτεται περισσότερα καταστήματα για σύγκριση τιμών και αγορές.
Οπως προαναφέρθηκε, αυτή η αυξημένη επισκεψιμότητα σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό και με την πληθώρα των προσφορών και παρεχόμενων εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Πλέον οι καταναλωτές «κυνηγούν» πολύ περισσότερο τις προσφορές και έχουν σαφή εικόνα για το πόσα χρήματα εξοικονομούν πραγματοποιώντας «έξυπνες αγορές». Σημειώνεται ότι τα νοικοκυριά θεωρούν ότι εξοικονομούν κατά μέσο όρο μέσω των προσφορών - κουπονιών - δωροεπιταγών που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων 11,2% της αξίας των αγορών τους, με ένα στα πέντε να δηλώνει όφελος πάνω από 20% και ένα στα πέντε τουλάχιστον 20%.
Σύμφωνα με άλλο εύρημα της έρευνας, η πλειονότητα των καταναλωτών (60%) επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ μεν για να ικανοποιήσει τις εβδομαδιαίες ανάγκες σε προϊόντα, αλλά πλέον το 50% πραγματοποιεί στοχευμένες επισκέψεις, 20% μπαίνει στο κατάστημα συγκεκριμένα για να αγοράσει μία προσφορά που είδε, ενώ το 30% θα πάει στο σούπερ μάρκετ με αφορμή την έκτακτη ανάγκη για κάποιο προϊόν, ενώ άλλοι λόγοι επίσκεψης περιλαμβάνουν την αγορά έτοιμου φαγητού ή καφέ, την πληρωμή λογαριασμών κ.ά.
Ενα σημαντικό επίσης ποσοστό (12%) θεωρεί την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ ευκαιρία για βόλτα-διασκέδαση, άλλωστε η πλειονότητα του κοινού σε ποσοστό 62% χαρακτηρίζει τη «βόλτα» στην αλυσίδα ως αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια. Παράλληλα, το 64% των καταναλωτών επιλέγει το κατάστημα που θα επισκεφθεί με βάση τις προσφορές και εκπτώσεις του καταστήματος. Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι η δαπάνη των νοικοκυριών δεν σχετίζεται αναλογικά με τον αριθμό επισκέψεων. Δηλαδή, δεν σημαίνει ότι όσο πιο πολλές επισκέψεις κάνει ο καταναλωτής στο σούπερ μάρκετ ή στα διάφορα σημεία πώλησης τόσο περισσότερο αγοράζει, επιβεβαιώνοντας έτσι και τη συσχέτιση περισσότερων επισκέψεων με τις «έξυπνες αγορές».
24% «ψαλίδι» στη δαπάνη
Η ίδια έρευνα του ΙΕΛΚΑ που βασίστηκε και σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αναδεικνύει το μέγεθος της περιστολής των δαπανών των νοικοκυριών από το 2010 μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με αυτήν, τα πέντε χρόνια έχουν περιορίσει τα έξοδά τους για ψώνια ακόμη και για είδη διατροφής κατά 24%.
Πιο συγκεκριμένα, το 2010 οι οικογένειες ξόδευαν 460,42 ευρώ τον μήνα για αγορές ειδών διατροφής και παντοπωλείου. Το 2011 άρχισε σταδιακά η περιστολή των δαπανών, με αποτέλεσμα να πέσουν οριακά στα 457,58 ευρώ. Τον επόμενο χρόνο που άρχισε η κρίση να αγγίζει για τα καλά τους καταναλωτές, τα έξοδα σημείωσαν βουτιά κατά 9,1%, με αποτέλεσμα να πέσουν στα 415,75 ευρώ.
Το 2014 η μέση μηνιαία αξία των αγορών έκλεισε στα 380,32 ευρώ, ενώ για το 2015 οι εκτιμήσεις του Ινστιτούτου θέλουν τα νοικοκυριά να έχουν κόψει άλλα 20 ευρώ μηνιαίως κι έτσι τα έξοδα να είναι πέριξ των 360 ευρώ. Μάλιστα, το 60% των ερωτηθέντων απάντησε πως έκανε περικοπές.
Σε σχέση με το 2016 από τη δημοσκόπηση που έκανε το ΙΕΛΚΑ στα 2.400 άτομα προκύπτει ότι το 52% θα προχωρήσει και σε νέα μείωση της δαπάνης. Μάλιστα, προβλέπεται αυτή να είναι μεσοσταθμικά 3,2%. Αυτό σημαίνει ότι τα νοικοκυριά θα κοιτάξουν να εξοικονομήσουν περί τα 12 ευρώ μηνιαίως και άρα το σύνολο των εξόδων για είδη διατροφής και παντοπωλείου θα πέσει στα 348,79 ευρώ.
11,2% της αξίας έχουν μετρήσει τα νοικοκυριά το μέσο όφελος από τις προσφορές, τα κουπόνια και τις δωροεπιταγές που προφέρουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου