Τρίτη 5 Απριλίου 2016

Διδάκτορες σε «εχθρικό» περιβάλλον


|
Συνολικά 35.457 πολίτες που ζουν στην Ελλάδα κατέχουν διδακτορικό τίτλο, καταδεικνύοντας ότι η χώρα διαθέτει μεγάλο αριθμό εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού υψηλών προσόντων, που μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη. Ωστόσο, οι συνθήκες δεν είναι οι ιδανικές. Οι νεότεροι μαστίζονται από την ανεργία - το 21,2% των ανέργων με διδακτορικό ετοιμάζει... βαλίτσες για το εξωτερικό, ενώ το ίδιο κάνει σχεδόν το 17% με σκοπό την αναζήτηση καλύτερων συνθηκών εργασίας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από τη νέα μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης «Οι διδάκτορες στην Ελλάδα: Σταδιοδρομία και Κινητικότητα», η οποία πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της διεθνούς έρευνας του ΟΟΣΑ, στην οποία μετείχαν 22 χώρες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη:





• Η Ελλάδα με 35.457 πολίτες με διδακτορικά που αποκτήθηκαν από το 1990 έως το 2013 και αναλογία 7,3 διδάκτορες ανά 1.000 άτομα οικονομικά ενεργού πληθυσμού, κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ 22 χωρών. Ο μέσος όρος ηλικίας κτήσης του διδακτορικού είναι τα 38 έτη, υψηλότερος από τον μέσο όρο στις άλλες χώρες της έρευνας (από 31 έτη στην Ελβετία έως 41 έτη στη Μάλτα).

• Οι περισσότεροι (86,2%) απέκτησαν το διδακτορικό από ελληνικά ΑΕΙ. Από άλλες χώρες της Ε.Ε. προέρχεται το 11,2% (πρώτες οι Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία), και τις ΗΠΑ (2,4%). Τα δημοφιλέστερα επιστημονικά πεδία είναι οι Επιστήμες Υγείας (26,7%) και οι Φυσικές Eπιστήμες (21,9%).

• Το 23,6% των διδακτόρων χρηματοδότησαν οι ίδιοι (από αποταμιεύσεις και υποστήριξη από την οικογένεια) τις διδακτορικές τους σπουδές. Υποτροφία στην Ελλάδα είχε το 23,1%, το 21,5% χρηματοδότησε τις σπουδές του εργαζόμενο σε άσχετη δουλειά, ενώ το 17,4% εργάστηκε ως βοηθός διδακτικού ή ερευνητικού προσωπικού.

• Η πλειονότητα των διδακτόρων (94,8%) είναι εργαζόμενοι (μισθωτοί ή αυτοαπασχολούμενοι). Ωστόσο, συγκριτικά με τις άλλες χώρες της έρευνας, η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο ποσοστό (3,5%) ανέργων διδακτόρων, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 12,2% για νέους κάτω των 35 ετών. Η ανεργία είναι μεγαλύτερη στις γυναίκες (4,3%) από ό,τι στους άνδρες (3,0%). Το 10,4% των εργαζόμενων σκοπεύει να μετακινηθεί εκτός Ελλάδας, το ίδιο σκοπεύει 21,2% των ανέργων/ αδρανών κατόχων διδακτορικού. Οι κυριότερες αιτίες κινητικότητας για το 2015 αφορούν ακαδημαϊκούς λόγους και την αναζήτηση εργασίας.

• Περίπου τέσσερις στους δέκα διδάκτορες (37,1%) έχουν αλλάξει εργασία τη δεκαετία 2004-2013. Με βάση το ποσοστό αυτό η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση μετά τις Πολωνία, Ολλανδία και Ισραήλ. Για όσους άλλαξαν τομέα απασχόλησης, ο δημοφιλέστερος τομέας προορισμού είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση.

• Η Ελλάδα παρουσιάζει από τα μεγαλύτερα ποσοστά (18,9%) διεθνούς κινητικότητας (διαμονή σε άλλη χώρα για περισσότερους από 3 μήνες για λόγους συναφείς με την ερευνητική τους δραστηριότητα). Ετσι βρίσκεται στην 5η θέση, μετά τη Μάλτα, την Ουγγαρία, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Η Βρετανία, οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Γαλλία αποτελούν τις συνηθέστερες χώρες προορισμού των Ελλήνων διδακτόρων.
1.136 ελλείψεις καθηγητών στην εκπνοή της σχολικής χρονιάς
Με ελλείψεις εκπαιδευτικών θα κλείσει και η φετινή σχολική χρονιά στα Γυμνάσια και Λύκεια, με αποτέλεσμα την απώλεια χιλιάδων διδακτικών ωρών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Δημήτρη Πεππέ, υπάρχουν λίγο πριν από τη λήξη των μαθημάτων 1.136 ελλείψεις καθηγητών. Παράλληλα, μεγάλη αναστάτωση έχει δημιουργηθεί από την πρόσφατη απόφαση του αρμόδιου τμήματος του ΣτΕ, που έκρινε ως αντισυνταγματική τη διαδικασία επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων, και παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια, ενώ την ίδια στιγμή οι προβλεπόμενες μεταθέσεις - αποσπάσεις είναι εκτός των προβλεπομένων χρονικών ορίων. Παρά τα προβλήματα, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης φέρεται να προκρίνει τη δημιουργία τάξεων υποδοχής για τους πρόσφυγες μαθητές από τη σχολική χρονιά 2016-2017. Μέτρο που για να εφαρμοστεί θέλει καλή οργάνωση και τα απαραίτητα κονδύλια. Για την προσφυγική κρίση επίσης, η Σύνοδος Πρυτάνεων αποφάσισε τη δημιουργία προγραμμάτων τυπικής, άτυπης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ η αν. υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, έστειλε επιστολή στους ομολόγους της στην Ε.Ε., τονίζοντας ότι το περιεχόμενο της παιδείας συμβάλλει στο χαρακτήρα που θα έχει η Ευρώπη στο μέλλον.
Έντυπη

Related Posts:

  • Βρετανία: Κατά 500% αυξήθηκαν τα εγκλήματα μίσους μετά το δημοψήφισμα Τα εγκλήματα μίσους που αναφέρθηκαν μέσω Διαδικτύου στις αστυνομικές αρχές της Βρετανίας, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων επιθέσεων, αυξήθηκαν κατά 500% μέσα σε μία εβδομάδα μετά το δημοψήφισμα για την αποχώρηση της χώρ… Read More
  • Τι θα γίνει με τις ιταλικές τράπεζες; Τους τελευταίους οκτώ μήνες, μια ερώτηση πλανιέται πάνω από τη Ρώμη, τις Βρυξέλλες και τη Φρανκφούρτη: Τι θα γίνει με τις ιταλικές τράπεζες; “Κουβαλώντας” μη εξυπηρετούμενα δάνεια περίπου 360 δισ. ευρώ και με μια οικονομ… Read More
  • Σοκ και σε μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα Αυξημένη παρακράτηση στις αποδοχές των μισθωτών Μετά το πρώτο σοκ της μείωσης ή κατάργησης του ΕΚΑΣ για τους συνταξιούχους έρχεται δεύτερο σοκ για τους μισθωτούς, οι οποίοι θα βρουν λιγότερα χρήματα στους τραπεζικούς… Read More
  • Το μεταναστευτικό ζήτημα πριν και μετά το Brexit Του Δρ. Χρήστου Μπαξεβάνη* Το προσφυγικό και πλέον το Βrexit δοκιμάζουν ακόμα περισσότερο τις αντοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της βρίσκεται αντιμέτωπη με τόσα πολλά εσωτερικά προβλήματα… Read More
  • Πτώση 1,5% στον τζίρο τον Απρίλιο Πτώση 1,5% κατέγραψε ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή η μείωση του όγκου στο … Read More

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου