Κυριακή 24 Απριλίου 2016

Ο διπλός εκτροχιασμός στο μπλόκο της Ειδομένης




ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΜΕ ΤΗΝ COSCO - ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΜΕ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Φρένο στο σημαντικό εγχείρημα των TΡΑΙΝΟΣΕ-Cosco για ανταγωνιστική μεταφορά των εμπορευμάτων που φτάνουν στο λιμάνι-πύλη του Πειραιά και προωθούνται προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Ειδομένης-Σκοπίων-Βελιγραδίου-Κεντρικής Ευρώπης, που έχει ξεκινήσει τα δύο τελευταία χρόνια, βάζει το «έμφραγμα» στην Ειδομένη, με τη συνεχιζόμενη κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής από τους πρόσφυγες και μετανάστες από τις 18 Μαρτίου.


Πίστωση χρόνου

Η κατάληψη αυτή είναι η δεύτερη μέσα στο τελευταίο τετράμηνο, αφού είχε προηγηθεί εκείνη των 21 συνολικά ημερών που έληξε στις 9 Δεκεμβρίου με μια μεγάλη επιχείρηση της αστυνομίας. Μόνο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι ζημιές από εκείνη την κατάληψη είχαν αποτιμηθεί σε 2 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα είναι πολύ μεγαλύτερες.

Η εναλλακτική οδός επιβαρύνει και άλλο την εταιρεία η οποία ίσως κληθεί να καταβάλει και αποζημιώσεις σε πελάτες της για τις καθυστερήσεις. Ομως το σημαντικότερο είναι ο φόβος μήπως χαθεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα που κατακτήθηκε με πολλές προσπάθειες, κυρίως τα δύο τελευταία χρόνια, για τις συνδυασμένες μεταφορές στη χώρα μας, που προσέλκυσαν σημαντικούς πελάτες.
Η Cosco, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, παρά τις σημαντικές επιπτώσεις που δημιουργεί η κατάληψη της Ειδομένης, κρατά χαμηλούς τόνους, κάτι που το συνδέουν με την πρόσφατη υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ. Τα στελέχη της εταιρείας κάνουν προς το παρόν υπομονή, καθώς ευελπιστούν ότι το πρόβλημα θα ξεπεραστεί σύντομα. Αν όμως δεν υπάρξουν εξελίξεις άμεσα, όπως έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, τότε αναμένονται έντονες αντιδράσεις, αφού το εγχείρημα της ανταγωνιστικής μεταφοράς των εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη θα απειληθεί άμεσα, ακόμη και με την απώλεια σημαντικών πελατών.
Η εναλλακτική διαδρομή της Βουλγαρίας σημαίνει επιπλέον χρόνο 10 ωρών κατά μέσον όρο -ο χρόνος μπορεί να είναι και μεγαλύτερος, αφού το απαρχαιωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της xώρας μπορεί να εξυπηρετήσει μικρό αριθμό συρμών- και επιπλέον κόστος μεταφοράς περίπου 6.000 ευρώ ανά συρμό- ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κάνει λόγο για 10.000 ευρώ. Τα ίδια ισχύουν και για τις άλλες εταιρείες διεθνών μεταφορών, εταιρείες Logistics, εξαγωγείς κ.ά. που χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης και καλούνται να πληρώσουν ρήτρες.


Απώλειες και για τον ΟΛΘ

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υφίσταται κι αυτό τις επιπτώσεις. Ενα μεγάλο μέρος του μεταφορικού έργου προς άλλές χώρες των Δυτικών Βαλκανίων εξυπηρετείται αυτό το διάστημα από φορτηγά αυτοκίνητα. Με μια παρέμβαση-έκκληση προς την κυβέρνηση ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) έθεσε σε όλες τις διαστάσεις τις δραματικές, όπως διαμορφώνονται πλέον, επιπτώσεις του πολυήμερου αποκλεισμού της σιδηροδρομικής γραμμής.
Εκατοντάδες βαγόνια με προϊόντα βρίσκονται εγκλωβισμένα σε εμπορευματικά κέντρα της χώρας και οι επιχειρηματίες αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές στην προσπάθειά τους να μη χάσουν συμβόλαια και συνεργασίες ετών και να μην πληρώσουν αποζημιώσεις.
«Οι εταιρείες που βλέπουν τα προϊόντα τους να χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, δεν έχουν άλλη επιλογή, από την προώθησή τους μέσω Βουλγαρίας, μια διαδρομή που είναι περίπου 30% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης, με επιπτώσεις και στους εξαγωγείς (ρήτρες, αποζημιώσεις, κ.λπ.) και στους λοιπούς εμπλεκόμενους στη σιδηροδρομική μεταφορά αλλά και στην πολλαπλώς πληγείσα αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της στους συνεργάτες του εξωτερικού», σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου, τις τελευταίες ήμερες περισσότερα από 30 τρένα σταμάτησαν στα μπλόκα, γεγονός που σημαίνει επιπλέον κόστος 15.000 ευρώ ανά τρένο.
«Εχουμε υποστεί μια άνευ προηγουμένου καταστροφή» λέει στην «Οικονομία» ο Ανέστης Σαχπελίδης, εκπρόσωπος trust εταιρειών διεθνών μεταφορών, εκτιμώντας ότι η ζημιά για τις εταιρείες ξεπερνά τα 800.000 ευρώ. Στη Γευγελή έχουν εγκλωβιστεί από τις 18 Μαρτίου δύο τρένα που είχαν προορισμό την Ελλάδα και θα προωθούνταν μέσω των εταιρειών του και ο κ. Σαχπελίδης βρίσκεται μέρα-νύχτα στην Ειδομένη περιμένοντας -μάταια όμως- κάποιο «φως στο τούνελ». Το ένα είναι γεμάτο με λιπάσματα, «αν δεν τα διαθέσουμε άμεσα, θα καταστραφούν, καθώς λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας το φορτίο αλλοιώνεται», όπως λέει.
Το άλλο μεταφέρει μεγάλες ποσότητες λαδιού, χαρτί για εφημερίδες, διάφορα χαρτικά, ζάχαρη και άλλα τρόφιμα. «Εξυπηρετούμαστε από τη γραμμή της Βουλγαρίας, αλλά από εκεί χρειαζόμαστε πέντε μέρες παραπάνω, ενώ και το κόστος μεταφοράς είναι 25% πιο αυξημένο», αναφέρει ο κ. Σαχπελίδης, προσθέτοντας ότι σκέφτεται σοβαρά τις επόμενες μέρες να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου και ήδη βρίσκεται σε επαφές και με άλλους συναδέλφους του.
Μεγάλη είναι η ζημιά από τις ακυρώσεις συμβολαίων, κυρίως με τη Γερμανία και την Αυστρία, ενώ στην Ειδομένη οι γραμμές και τα περισσότερα από τα κτίρια του ΟΣΕ έχουν καταληφθεί. Ο Οργανισμός έχει προσλάβει security που προσπαθεί να προστατέψει σε 24ωρη βάση την περιουσία τους, χωρίς πάντα να τα καταφέρνει.
Κάτω από τις έντονες πιέσεις που δέχονται οι Αρχές, τη Δευτέρα επιχειρήθηκε να απελευθερωθεί η σιδηροδρομική γραμμή. Αστυνομικοί των ΜΑΤ απομάκρυναν πρόσφυγες και σκηνές από τις γραμμές, αλλά δύο ώρες μετά καταλήφθηκαν και πάλι. Οι αστυνομικοί δεν επενέβησαν για να μην πυροδοτήσουν το κλίμα μετά το ατυχές συμβάν με τον τραυματισμό 40χρονου Σύρου, που παρασύρθηκε από αυτοκίνητο της αστυνομίας, με αποτέλεσμα να υπάρξει «έκρηξη» και επίθεση των προσφύγων στο όχημα, στο οποίο προκάλεσαν ζημιές.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου