Παρασκευή 5 Αυγούστου 2016

Πώς η γοητευτική Μαρίσα βούλιαξε τη Yahoo!



Με λαμογιές που θυμίζουν Νεοέλληνα και τρελές σπατάλες εφήμερου glamour για το θεαθήναι, ο πάλαι ποτέ κολοσσός της τεχνολογίας που άξιζε
125 δισ. δολάρια άλλαξε χέρια για μόλις 5 δισ.!

Στη χώρα μας έχουμε συνηθίσει από ασυδοσίες εταιρειών. Το ιστορικό της μερικώς ασθενούς επιχειρηματικότητας που χαρακτηρίζει την Ελλάδα είναι γνωστό εδώ και δεκαετίες, με ελάχιστες εξαιρέσεις.Με πολιτική ασυδοσίας, πολυτέλειας, μπόνους και παροχές που θύμιζαν εποχές προ κρίσης, η Μαρίσα Μάγερ χάριζε σε υπαλλήλους και στελέχη της Yahoo! iPhone 6, πλουσιοπάροχα catering, διαμονή σε πανάκριβα resorts, botox και φυσικά ξέφρενα πάρτυ μέχρι το ξημέρωμα
Για τους Ελληνες που «τα έχουν ζήσει όλα», ιδιαίτερα όσοι βίωσαν τις δεκαετίες της επίχρυσης αλλά εκ των έσω σκουριασμένης ανάπτυξης αυτής της γωνιάς του κόσμου, η άνοδος και η πτώση της Yahoo! δεν αποτελεί κάτι το σημαντικό, το αξιοπρόσεκτο. Κι όμως, η πρόσφατη εξαγορά της από τη Verizon, τον τηλεπικοινωνιακό γίγαντα των ΗΠΑ, αντί μόλις 5 δισ. δολαρίων -μολονότι κάποτε μεσουρανούσε στο Διαδίκτυο-, κρύβει κάτι το έμφυτα ελληνικό. Αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι οι ίδιοι κανόνες διέπουν τις επιχειρήσεις και την οικονομία. Οτι οι αχρείαστες σπατάλες, η αναξιοκρατία, η γενική λαμογιά και η ψεύτικη χλιδή για τα μάτια του κόσμου αποτελούν τις πλέον σαθρές βάσεις οι οποίες θα καταρρεύσουν με την πάροδο του χρόνου και μπορούν να οδηγήσουν μια εταιρεία που κάποτε άξιζε 125 δισ. στο να γίνει απλώς σκιά του παλιού της εαυτού.

To ιστορικό της ασθενούς Υahoo!
Τη δεκαετία του ’90, όταν το Διαδίκτυο ήταν στα σπάργανα, δύο απόφοιτοι της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, ο Τζέρι Γιανγκ και ο Ντέιβιντ Φίλο, έφτιαξαν κάτι σαν τηλεφωνικό κατάλογο για το Διαδίκτυο, γεμάτο με links, το οποίο και ονόμασαν «Jerry and David’s Guide to the World Wide Web». Επρόκειτο για μια πάρα πολύ χρήσιμη λίστα η οποία θα έδινε στους χρήστες της την ευχέρεια περιήγησης σε ένα άγνωστο, νεογέννητο τότε, τοπίο και θα τους έλυνε τα χέρια. Μέσα σε έναν χρόνο η Sequoia Capital είχε επενδύσει στη startup με το νέο όνομα Yahoo!, η οποία απέκτησε τον CEO Τιμ Κουγκλ, έχοντας προϋπηρεσία ανώτατου στελέχους στη Motorola. Οι Γιανγκ και Φίλο παρέμειναν ως σύμβουλοι, με τον δεύτερο μάλιστα να γράφει και την πρώτη βερσιόν της μηχανής αναζήτησης της Yahoo!. Ο Γιανγκ από την πλευρά του έπαιξε ρόλο-κλειδί για την αλλαγή του Κουγκλ με το πρώην αφεντικό της Warner Brothers Τέρι Σέμελ. H Υahoo! γρήγορα έγινε η Μέκκα της Silicon Valley, ενώ προσέλαβε και νέους επιχειρηματίες οι οποίοι τώρα πια διοικούν τις δικές τους ναυαρχίδες στην Εδέμ της τεχνολογίας.


Η Μαρίσα Μάγερ σε λευκό θρόνο υποδεχόταν και φωτογραφιζόταν με τους εργαζομένους της Yahoo! και τους λοιπούς καλεσμένους


Μαζί τα φάγανε;
 
Επί ημερών Μάγερ, οι σπατάλες αλλά και οι large παροχές στους εργαζομένους όλων των βαθμίδων έφτασαν στα ύψη. Ενδεικτικά:
- Ολοι οι εργαζόμενοι της Yahoo! έλαβαν ένα δωρεάν iPhone 6. Κόστος 
9,3 εκατ. δολάρια

- Για την επέτειο της Μάγερ στην εταιρεία η ίδια έδωσε 12.500 Jawbone συσκευές fitness στους υπαλλήλους της (η ίδια είναι στέλεχος και της εταιρείας Jawbone).
 
Κόστος 2 εκατ. δολάρια

- Η Μάγερ παρείχε δωρεάν φαγητό στους εργαζομένους της. Το catering με το οποίο συνεργάστηκε είναι το γκλαμουράτο οργανικό Bon Appetit. 

Κόστος 450 εκατ. δολάρια μέσα σε τέσσερα χρόνια

- H Yahoo! ήταν σπόνσορας του ετήσιου Met Ball Gala.
 
Κόστος 3 εκατ. δολάρια/έτος

- Η Μάγερ και αρκετά άλλα στελέχη μετέβησαν στο φόρουμ του Nταβός, του οποίου η Yahoo! ήταν και σπόνσορας.
 
Κόστος 1-2 εκατ. δολάρια/έτος 

(Αλλη τεχνολογική εταιρεία που ήταν σπόνσορας του Νταβός ήταν η Google, η οποία είναι τουλάχιστον 100 φορές μεγαλύτερη της Yahoo!)

-Φωτογράφηση σε στυλ «Μάγος του Οζ» τον Δεκέμβριο του 2014.
 
Κόστος 70.000 δολάρια

- Πάρτυ για τους εργαζομένους με θέμα «Υπέροχος Γκάτσμπυ» τον Δεκέμβριο του 2015 στο Σαν Φρανσίσκο.
 
Κόστος 7 εκατ. δολάρια

-Εξαγορά της startup-ζόμπι της Silicon Valley, Polyvore, επειδή ο ιδρυτής της ήταν ο μέντοράς της όταν αυτή δούλευε στην Google.
 
Kόστος 230 εκατ. δολάρια

- Μετοχικό πακέτο και απολαβές για την ίδια. 

Kόστος περίπου 350 εκατ. δολάρια σε πέντε χρόνια



Τα μοιραία λάθη των CEOs

«Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα», λέει ο σοφός λαός. Η ελπίδα που έφερε ο Σέμελ έγινε γρήγορα καταστροφική, αν αναλογιστεί κανείς τα λάθος βήματα που οδήγησαν τελικά τη Yahoo! στον γκρεμό. Την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα ο κατά τ’ άλλα επιτυχημένος Σέμελ έκανε τα δύο μεγαλύτερα λάθη του. To 2002 η Yahoo! θα μπορούσε να είχε εξαγοράσει την Google! Ο Σέμελ δεν σταμάτησε εκεί, αφού τέσσερα χρόνια μετά, το 2006, η Yahoo! βρέθηκε πάρα πολύ κοντά στην απόκτηση ενός άλλου σημερινού τιτάνα, του ίδιου του Facebook. Παρ’ όλα αυτά, ο CEO της Yahoo! αποφάσισε να μειώσει την αρχική προσφορά του 1 δισ. δολαρίων σε 850 εκατ., κάτι που αποξένωσε ακόμη περισσότερο τον ήδη oλίγον τι απρόθυμο Mαρκ Ζάκερμπεργκ.

Αναφορικά και μόνο η σημερινή αξία κεφαλαιοποίησης της Facebook εκτιμάται στα 360 δισ. δολάρια, ενώ η Αlphabet (Google) βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου, έχοντας ξεπεράσει ακόμη και την Apple.

Οι δύο αυτές παρ’ ολίγον εξαγορές φάνταζαν τότε πολύ ριψοκίνδυνες. Αλλά οι επενδυτές και ο ίδιος ο CEO είχαν λησμονήσει ότι οι τεχνολογικές εταιρείες αναπτύσσονται μόνο με επικίνδυνες κινήσεις. Δεν μπορούσαν να γνωρίζουν παραδείγματα όπως η εξαγορά του οικονομικά αποτυχημένου YouTube από την Google το 2006 και του υπερβολικά υπερτιμημένου Instagram από τον Ζάκερμπεργκ το 2012. Αυτό είναι και το κλειδί της επιβίωσης τέτοιων εταιρειών: η ικανότητα να παίρνουν μεγάλα ρίσκα. H πτωτική πορεία συνεχίστηκε, με τον Γιανγκ το 2007 να αναλαμβάνει τα ηνία μετά τον Σέμελ. Ούτε αυτός όμως πήρε τις σκληρές αποφάσεις που πολλές φορές απαιτούνται από αφεντικά τόσο μεγάλων επιχειρήσεων. Ο Γιανγκ δεν επένδυσε στην αναδυόμενη αγορά των smartphones και δεν προχώρησε σε απολύσεις. Το μεγαλύτερο λάθος, όμως, ήταν ότι, αν και η αξία της Yahoo! είχε ήδη πάρει την κατιούσα, ο Γιανγκ δεν δέχτηκε πρόταση εξαγοράς του CEO της Microsoft, Στιβ Μπάλμερ, αντί 45 δισ. το 2008.

Κατόπιν πέρασαν CEOs οι οποίοι δεν άφησαν κάποιο αξιόλογο στίγμα, με την Κάρολ Μπαρτς και τον Σκοτ Τόμσον να συνεχίζουν την καθοδική πορεία του λυγισμένου πλέον γίγαντα. Η εταιρεία είχε χάσει την κουλτούρα της, ενώ πραγματικά «βούλιαζε» από αχρείαστο προσωπικό με παχυλούς μισθούς.

Τότε, κοντά στο τέλος της, μόλις πριν από τέσσερα χρόνια, η Μαρίσα Μάγερ ανέλαβε τα ηνία.


Πάρτυ αλά «Great Gatsby»



20 χρόνια επιτυχίας γιόρτασε πέρυσι τον Δεκέμβριο η Yahoo!, με τη σιδηρά CEO να κλείνει τον εργοστασιακό χώρο-αποθήκη «Pier 48» στο Σαν Φρανσίσκο ώστε το πάρτυ να παραπέμπει στα χλιδάτα events του ήρωα του Σκοτ Φιτζέραλντ


Aν κάποιος καλεσμένος ένιωθε κούραση, μπορούσε να ξαποστάσει στις -κερασμένες από τη Yahoo!- σουίτες των 8.000 δολαρίων

Αιθέριες υπάρξεις με dress code εποχής έπιναν σαμπάνια αιωρούμενες και χαμογελαστές

Από τον «Υπέροχο Γκάτσμπυ» στον «Τιτανικό»

Το πασίγνωστο βιβλίο του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ», το οποίο ξαναέγινε πρόσφατα ταινία με τον Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, φαίνεται ότι αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τη Μαρίσα Μάγερ. Οι τακτικές εντυπωσιασμού της, η οποία βρέθηκε ανάμεσα στην ελίτ της Silicon Valley, δεν μπόρεσαν να παλινορθώσουν το image της Yahoo!. Η Μάγερ προσέλαβε την πασίγνωστη δημοσιογράφο Κέιτι Κούρικ για να τονώσει το γόητρο της εταιρείας, ενώ αγόρασε και το Tumblr, το οποίο παρέμεινε οικονομικά χλιαρό όπως πάντα. H Κούρικ, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ετήσιες απολαβές 10 εκατ. δολαρίων τον χρόνο, ενώ το νέο στέλεχος Μάρθα Νέλσον, πρώην εργαζόμενη της Time Inc., έχει απολαβές 5 εκατ. δολαρίων. Αναφορικά και μόνο η trend και jet setter Αννα Γουίντουρ, η θρυλική φιγούρα της «Vogue», έχει ετήσιες απολαβές 2 εκατ. δολαρίων.


Με χλιδή, μπόνους και ωραίες στιγμές που θυμίζουν Ελλάδα π.Κ. (προ Κρίσης), οι υπάλληλοι και τα στελέχη της Yahoo! απολάμβαναν δωρεάν iPhone, δωρεάν φαγητό, δωρεάν διαμονή, δωρεάν botox και πάρτυ μέχρι το ξημέρωμα. Το πιο εκπληκτικό παράδειγμα που κάνει ακόμα και το πριγκιπάτο της Μυκόνου να νιώθει τριτοκλασάτη μορφή σε τελειωμένο μπαράκι της Αθηνών - Λαμίας ήταν το πάρτυ των 7 εκατ. δολαρίων, εμπνευσμένο από το προαναφερθέν βιβλίο του Φιτζέραλντ. Ως θηλυκός Γκάτσμπυ, η Μάγερ υποδεχόταν τους καλεσμένους καθισμένη σε λευκό θρόνο. Η σαμπάνια έρρεε άφθονη, τα κρύσταλλα αντανακλούσαν πάνω στις γυαλισμένες Rolls-Royce της Belle Epoque και οι όμορφοι καλεσμένοι κατέφταναν στο διάσημο -και πανάκριβο- «Pier 48» στο Σαν Φρανσίσκο. Μάλιστα όταν κουράζονταν, μπορούσαν να κοιμηθούν στα -κερασμένα από την εταιρεία- κρεβάτια των 8.000 δολαρίων. Οπως προμηνυόταν, αυτές οι ασύδοτες σπατάλες δεν θα μπορούσαν να οδηγήσουν πουθενά αλλού παρά στην άλλη ταινία με τον Λεονάρντο ΝτιΚάπριο που φαίνεται πως ζήλεψε η Μάγερ, τον «Τιτανικό».

Το τέλος

Η Yahoo! από τον αργό και αναμενόμενο θάνατό της αναμένεται να βιώσει τη μετενσάρκωση μέσω της Verizon, η οποία έχει εξαγοράσει και την άλλη πάλαι ποτέ μεσουρανούσα AOL. Η εξαγορά της Yahoo!   χαρακτηρίστηκε από το Forbes «η πιο λυπητερή εξαγορά 5 δισ. δολαρίων στην ιστορία της τεχνολογίας». Το μόνο σίγουρο είναι πως η Μάγερ προσπάθησε να γράψει ένα «χαρωπό» μήνυμα στους ακολούθους της στο Twitter, τονίζοντας ότι θα παραμείνει στο Δ.Σ. της Υahoo! και θα συνεχίσει να εργάζεται για τη νέα μορφή της εταιρείας. Τότε ήταν που ήρθε και η απάντηση της Verizon, μέσω Twitter πάλι, μπροστά στους πάντες, που ξεκαθάριζε ότι «το Δ.Σ. της νέας εταιρείας δεν έχει αποφασιστεί ακόμη»!


http://www.protothema.gr/stories/article/599864/pos-i-goiteutiki-marisa-vouliaxe-ti-yahoo/

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου